Dla absolwentów szkoły podstawowej
Zakres podstawowy
- Chemizm życia.
- Składniki nieorganiczne. Uczeń:
- przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;
- przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, J, Cu, Co, F);
- wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów w oparciu o jej właściwości fizyko-chemiczne.
- Składniki organiczne. Uczeń:
- przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna); określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyko-chemiczne; planuje oraz przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym;
- przedstawia budowę białek (uwzględniając wiązania peptydowe); rozróżnia białka proste i złożone; określa biologiczne znaczenie białek (albuminy, globuliny, histony, kolagen, keratyna, fibrynogen, hemoglobina, mioglobina); przedstawia wpływ czynników fizyko-chemicznych na białko (zjawisko koagulacji i denaturacji); planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność białek w materiale biologicznym; przeprowadza obserwacje wpływu wybranych czynników fizyko-chemicznych na białko;
- przedstawia budowę lipidów (uwzględniając wiązania estrowe); rozróżnia lipidy proste i złożone; przedstawia właściwości lipidów oraz określa ich znaczenie biologiczne; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność lipidów w materiale biologicznym;
- porównuje skład chemiczny i strukturę cząsteczek DNA i RNA, z uwzględnieniem rodzajów wiązań występujących w tych cząsteczkach; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych.
- Składniki nieorganiczne. Uczeń:
- Komórka. Uczeń:
- rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
- wykazuje związek budowy błony biologicznej z pełnionymi przez nią funkcjami;
- rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);
- wyjaśnia rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ roztworów o różnym stężeniu na zjawisko osmozy;
- przedstawia budowę jądra komórkowego i jego rolę w funkcjonowaniu komórki;
- opisuje lokalizację, budowę i funkcje rybosomów;
- przedstawia błony wewnątrzkomórkowe jako zintegrowany system strukturalno-funkcjonalny oraz określa jego rolę w kompartmentacji komórki;
- opisuje budowę i funkcje mitochondriów.
- Energia i metabolizm.
- Podstawowe zasady metabolizmu. Uczeń:
- wyjaśnia na przykładach pojęcia szlaku i cyklu metabolicznego;
- porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane;
- wykazuje związek budowy ATP z jego rolą biologiczną.
- Enzymy. Uczeń:
- przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu;
- wyjaśnia istotę katalizy enzymatycznej;
- przedstawia sposoby regulacji aktywności enzymów (aktywacja, inhibicja);
- wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego w regulacji przebiegu szlaków metabolicznych;
- wyjaśnia wpływ czynników fizyko-chemicznych (temperatury, pH, stężenia substratu) na przebieg katalizy enzymatycznej; planuje i przeprowadza doświadczenie badające wpływ czynników na aktywność wybranych enzymów (katalaza).
- Oddychanie komórkowe. Uczeń:
- wykazuje związek budowy mitochondrium z przebiegiem procesu oddychania komórkowego;
- określa na podstawie analizy schematu przebiegu glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa, substraty i produkty tych procesów;
- porównuje na podstawie analizy schematu, drogi przemiany pirogronianu jako produktu glikolizy w fermentacji mleczanowej i w oddychaniu tlenowym;
- wyjaśnia, dlaczego utlenianie substratu energetycznego w warunkach tlenowych dostarcza więcej energii niż w warunkach beztlenowych;
- przedstawia na podstawie analizy schematu znaczenie utleniania kwasów tłuszczowych, glukoneogenezy, glikogenolizy w przemianach energetycznych komórki.
- Podstawowe zasady metabolizmu. Uczeń:
- Podziały komórkowe. Uczeń:
- przedstawia organizację materiału genetycznego w jądrze komórkowym;
- opisuje cykl komórkowy z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach;
- przedstawia istotę procesu replikacji DNA i uzasadnia jego konieczność przed podziałem komórki;
- przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi;
- wyjaśnia znaczenie apoptozy dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu.
- Budowa i fizjologia człowieka.
- Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu człowieka. Uczeń:
- rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;
- wykazuje związek budowy narządów z pełnioną przez nie funkcją;
- przedstawia powiązania funkcjonalne pomiędzy narządami w obrębie układu;
- przedstawia powiązania funkcjonalne pomiędzy układami narządów w obrębie organizmu;
- przedstawia mechanizmy warunkujące homeostazę (termoregulacja, osmoregulacja, stałość składu płynów ustrojowych, ciśnienie krwi, rytmy dobowe).
- Odżywianie się. Uczeń:
- przedstawia rolę nieorganicznych i organicznych składników pokarmowych w odżywianiu, w szczególności białek pełnowartościowych i niepełnowartościowych, NNKT, błonnika, witamin;
- przedstawia związek budowy odcinków przewodu pokarmowego z pełnioną przez nie funkcją;
- przedstawia rolę wydzielin gruczołów i komórek gruczołowych w obróbce pokarmu;
- przedstawia proces trawienia poszczególnych składników pokarmowych w przewodzie pokarmowym człowieka; planuje i przeprowadza doświadczenie sprawdzające warunki trawienia skrobi;
- wyjaśnia rolę mikrobiomu układu pokarmowego w funkcjonowaniu organizmu;
- przedstawia proces wchłaniania poszczególnych produktów trawienia składników pokarmowych w przewodzie pokarmowym;
- przedstawia rolę wątroby w przemianach substancji wchłoniętych w przewodzie pokarmowym;
- przedstawia rolę ośrodka głodu i sytości w przyjmowaniu pokarmu;
- przedstawia zasady racjonalnego żywienia;
- przedstawia zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) i przewiduje ich skutki zdrowotne;
- podaje przyczyny (w tym uwarunkowania genetyczne) otyłości oraz sposoby jej profilaktyki;
- przedstawia znaczenie badań diagnostycznych (gastroskopia, kolonoskopia, USG, próby wątrobowe, badania krwi i kału) w profilaktyce i leczeniu chorób układu pokarmowego, w tym raka żołądka, raka jelita grubego, zespołów złego wchłaniania, choroby Crohna.
- Odporność. Uczeń:
- rozróżnia odporność wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą) oraz komórkową i humoralną;
- opisuje sposoby nabywania odporności swoistej (czynny i bierny);
- przedstawia narządy i komórki układu odpornościowego;
- przedstawia rolę mediatorów układu odpornościowego w reakcji odpornościowej (białka ostrej fazy, cytokiny);
- wyjaśnia, na czym polega zgodność tkankowa i przedstawia jej znaczenie w transplantologii;
- wyjaśnia istotę konfliktu serologicznego i przedstawia znaczenie podawania przeciwciał anty-Rh;
- analizuje zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego (nadmierna i osłabiona odpowiedź immunologiczna) oraz podaje sytuacje wymagające immunosupresji (przeszczepy, alergie, choroby autoimmunologiczne).
- Wymiana gazowa i krążenie. Uczeń:
- wykazuje związek między budową i funkcją elementów układu oddechowego człowieka;
- przedstawia warunki umożliwiające i ułatwiające dyfuzję gazów przez powierzchnię wymiany gazowej płuc;
- wyjaśnia mechanizm wentylacji płuc;
- opisuje wymianę gazową w tkankach i płucach uwzględniając powinowactwo hemoglobiny do tlenu w różnych warunkach pH i temperatury krwi oraz ciśnienia parcjalnego tlenu w środowisku zewnętrznym; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące różnice w zawartości dwutlenku węgla w powietrzu wdychanym i wydychanym;
- analizuje wpływ czynników zewnętrznych na funkcjonowanie układu oddechowego (tlenek węgla, pyłowe zanieczyszczenie powietrza, dym tytoniowy, smog);
- przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu oddechowego (RTG klatki piersiowej, spirometria, bronchoskopia);
- przedstawia rolę krwi w transporcie gazów oddechowych;
- wyjaśnia na podstawie schematu proces krzepnięcia krwi;
- wykazuje związek między budową i funkcją naczyń krwionośnych;
- przedstawia budowę serca oraz krążenie krwi w obiegu płucnym i ustrojowym;
- przedstawia automatyzm pracy serca;
- wykazuje związek między stylem życia i chorobami układu krążenia (miażdżyca, zawał mięśnia sercowego, choroba wieńcowa serca, nadciśnienie tętnicze, udar, żylaki); przedstawia znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu krążenia (EKG, USG serca, angiokardiografia, badanie Holtera, pomiar ciśnienia tętniczego, badania krwi);
- przedstawia funkcje elementów układu limfatycznego i przedstawia rolę limfy.
- Wydalanie i osmoregulacja. Uczeń:
- przedstawia związek między budową i funkcją narządów układu moczowego;
- przedstawia istotę procesu wydalania oraz wymienia substancje, które są wydalane z organizmu;
- określa na podstawie analizy schematu przebiegu cyklu mocznikowego substraty i produkty tego procesu; przedstawia znaczenie tego procesu w utrzymaniu homeostazy organizmu;
- przedstawia proces tworzenia moczu oraz wyjaśnia znaczenie regulacji hormonalnej w tym procesie;
- analizuje znaczenie badań diagnostycznych w profilaktyce chorób układu moczowego (badania moczu, USG jamy brzusznej, urografia);
- przedstawia dializę jako metodę postępowania medycznego przy niewydolności nerek.
- Regulacja hormonalna. Uczeń:
- rozróżnia hormony steroidowe i niesteroidowe;
- podaje lokalizacje gruczołów dokrewnych i wymienia hormony przez nie produkowane;
- wyjaśnia, w jaki sposób koordynowana jest aktywność układów hormonalnego i nerwowego (nadrzędna rola podwzgórza i przysadki);
- wyjaśnia mechanizm sprzężenia zwrotnego ujemnego na osi podwzgórze –przysadka – gruczoł (hormony tarczycy, kory nadnerczy i gonad);
- przedstawia antagonistyczne działanie hormonów na przykładzie regulacji poziomu glukozy i wapnia we krwi;
- wyjaśnia rolę hormonów w reakcji na stres;
- przedstawia rolę hormonów w regulacji wzrostu, tempa metabolizmu i rytmu dobowego;
- przedstawia rolę hormonów tkankowych na przykładzie gastryny, erytropoetyny i histaminy;
- określa skutki niedoczynności i nadczynności gruczołów dokrewnych.
- Regulacja nerwowa. Uczeń:
- wyjaśnia istotę powstawania i przewodzenia impulsu nerwowego; wykazuje związek między budową neuronu a przewodzeniem impulsu nerwowego;
- przedstawia działanie synapsy chemicznej uwzględniając rolę przekaźników chemicznych; podaje przykłady tych neuroprzekaźników;
- przedstawia drogę impulsu nerwowego w łuku odruchowym;
- porównuje rodzaje odruchów i przedstawia rolę odruchów warunkowych w procesie uczenia się;
- przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów;
- przedstawia rolę autonomicznego układu nerwowego w utrzymaniu homeostazy oraz podaje lokalizacje ośrodków tego układu;
- wyróżnia rodzaje receptorów ze względu na rodzaj odbieranego bodźca; wykazuje związek pomiędzy lokalizacją receptorów w organizmie a pełnioną funkcją;
- przedstawia budowę oraz działanie oka i ucha; omawia podstawowe zasady higieny wzroku i słuchu;
- przedstawia budowę i rolę zmysłu smaku i węchu;
- wykazuje biologiczne znaczenie snu;
- wyjaśnia wpływ substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy, na funkcjonowanie organizmu;
- przedstawia wybrane choroby układu nerwowego (depresja, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, schizofrenia) oraz znaczenie ich wczesnej diagnostyki dla ograniczenia społecznych skutków tych chorób.
- Poruszanie się. Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje kości ze względu na ich kształt (długie, krótkie, płaskie, różnokształtne);
- rozpoznaje (na modelu, schemacie, rysunku) rodzaje połączeń kości i określa ich funkcje;
- rozpoznaje (na modelu, schemacie, rysunku) kości szkieletu osiowego, obręczy i kończyn;
- opisuje współdziałanie mięśni, ścięgien, stawów i kości w ruchu;
- przedstawia budowę mięśnia szkieletowego (filamenty aktynowe i miozynowe, miofibrylla, włókno mięśniowe, brzusiec mięśnia);
- wyjaśnia na podstawie schematu molekularny mechanizm skurczu mięśnia;
- przedstawia sposoby pozyskiwania ATP niezbędnego do skurczu mięśnia;
- przedstawia antagonizm i współdziałanie mięśni w wykonywaniu ruchów;
- wyjaśnia wpływ odżywiania się (w tym suplementacji) i aktywności fizycznej na rozwój oraz stan kości i mięśni człowieka;
- przedstawia wpływ substancji stosowanych w dopingu na organizm człowieka.
- Skóra i termoregulacja. Uczeń:
- wykazuje związek między budową i funkcją skóry;
- przedstawia rolę skóry w syntezie prowitaminy D; wykazuje związek nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV z procesem starzenia się skóry oraz zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób i zmian skórnych.
- Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
- przedstawia istotę rozmnażania płciowego;
- przedstawia budowę i funkcje narządów układu rozrodczego męskiego i żeńskiego;
- analizuje proces gametogenezy i wskazuje podobieństwa oraz różnice w przebiegu powstawania gamet męskich i żeńskich;
- przedstawia przebieg cyklu menstruacyjnego, z uwzględnieniem działania hormonów przysadkowych i jajnikowych w jego regulacji;
- przedstawia rolę syntetycznych hormonów (progesteronu i estrogenów) w regulacji cyklu menstruacyjnego;
- przedstawia przebieg ciąży, z uwzględnieniem funkcji łożyska i błon płodowych; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych;
- przedstawia wybrane choroby układu rozrodczego (rak szyjki macicy, rak jądra, rak jajnika, przerost gruczołu krokowego) oraz znaczenie ich wczesnej diagnostyki;
- przedstawia wybrane choroby przenoszone drogą płciową (kiła, rzeżączka, chlamydioza, rzęsistkowica, zakażenia HPV, grzybice narządów płciowych) oraz sposoby ich profilaktyki;
- przedstawia etapy ontogenezy, uwzględniając skutki wydłużającego się okresu starości.
- Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu człowieka. Uczeń:
- Ekspresja informacji genetycznej w komórkach człowieka. Uczeń:
- opisuje genom komórki oraz strukturę genu;
- opisuje proces transkrypcji, z uwzględnieniem roli polimerazy RNA;
- opisuje proces obróbki potranskrypcyjnej;
- przedstawia cechy kodu genetycznego;
- opisuje proces translacji i przedstawia znaczenie modyfikacji potranslacyjnej białek;
- przedstawia istotę regulacji ekspresji genów.
- Genetyka klasyczna.
- Dziedziczenie cech. Uczeń:
- przedstawia znaczenie badań Mendla w odkryciu podstawowych praw dziedziczenia cech;
- zapisuje i analizuje krzyżówki (w tym krzyżówki testowe) oraz określa prawdopodobieństwo wystąpienia określonych genotypów i fenotypów oraz stosunek fenotypowy w pokoleniach potomnych, w tym cech warunkowanych przez allele wielokrotne;
- przedstawia dziedziczenie jednogenowe, dwugenowe i wielogenowe (dominacja pełna, dominacja niepełna, kodominacja, współdziałanie dwóch lub większej liczby genów);
- przedstawia główne założenia chromosomowej teorii dziedziczności Morgana;
- analizuje dziedziczenie cech sprzężonych;
- przedstawia determinację oraz dziedziczenie płci u człowieka;
- przedstawia dziedziczenie cech sprzężonych z płcią;
- analizuje rodowody i na ich podstawie ustala sposób dziedziczenia danej cechy.
- Zmienność organizmów. Uczeń:
- opisuje zmienność jako różnorodność fenotypową osobników w populacji;
- przedstawia typy zmienności: środowiskowa i genetyczna (rekombinacyjna i mutacyjna);
- wyjaśnia, na przykładach, wpływ czynników środowiska na plastyczność fenotypów;
- rozróżnia ciągłą i nieciągłą zmienność cechy;
- przedstawia źródła zmienności rekombinacyjnej;
- rozróżnia rodzaje mutacji genowych oraz określa ich skutki;
- rozróżnia rodzaje aberracji chromosomowych (strukturalnych i liczbowych) oraz określa ich skutki;
- określa, na podstawie analizy rodowodu lub kariotypu, podłoże genetyczne chorób człowieka (mukowiscydoza, fenyloketonuria, anemia sierpowata, albinizm, pląsawica Huntingtona, hemofilia, daltonizm, dystrofia mięśniowa Duchenne’a, krzywica oporna na witaminę D3; zespół Klinefeltera, zespół Turnera, zespół Downa);
- wykazuje związek pomiędzy narażeniem organizmu na działanie czynników mutagennych (fizycznych, chemicznych, biologicznych) a zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób;
- przedstawia transformację nowotworową komórek jako następstwo mutacji w obrębie genów kodujących białka regulujące cykl komórkowy oraz odpowiedzialne za naprawę DNA.
- Dziedziczenie cech. Uczeń:
- Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
- rozróżnia biotechnologię tradycyjną i molekularną;
- przedstawia współczesne zastosowania metod biotechnologii tradycyjnej w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym, rolnictwie, biodegradacji i oczyszczaniu ścieków;
- przedstawia istotę technik stosowanych w inżynierii genetycznej (elektroforeza DNA, metoda PCR, sekwencjonowanie DNA);
- przedstawia zastosowania wybranych technik inżynierii genetycznej w medycynie sądowej, kryminalistyce, diagnostyce chorób;
- wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
- przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
- opisuje klonowanie organizmów i przedstawia znaczenie tego procesu;
- przedstawia sposoby otrzymywania i pozyskiwania komórek macierzystych oraz ich zastosowania w medycynie;
- przedstawia sytuacje, w których zasadne jest korzystanie z poradnictwa genetycznego;
- wyjaśnia istotę terapii genowej;
- przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej;
- dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie.
- Ewolucja. Uczeń:
- przedstawia historię myśli ewolucyjnej;
- przedstawia podstawowe źródła wiedzy o mechanizmach i przebiegu ewolucji;
- określa pokrewieństwo ewolucyjne gatunków na podstawie analizy drzewa filogenetycznego;
- przedstawia rodzaje zmienności i wykazuje znaczenie zmienności genetycznej w procesie ewolucji;
- wyjaśnia mechanizm działania doboru naturalnego i przedstawia jego rodzaje (stabilizujący, kierunkowy i różnicujący);
- wykazuje, że dzięki doborowi naturalnemu organizmy zyskują nowe cechy adaptacyjne;
- określa warunki, w jakich zachodzi dryf genetyczny;
- przedstawia przyczyny zmian częstości alleli w populacji;
- wyjaśnia, dlaczego mimo działania doboru naturalnego w populacji ludzkiej utrzymują się allele warunkujące choroby genetyczne;
- przedstawia gatunek jako izolowaną pulę genową;
- przedstawia specjację jako mechanizm powstawania gatunków;
- rozpoznaje, na podstawie opisu, schematu, rysunku, konwergencję i dywergencję;
- przedstawia hipotezy wyjaśniające najważniejsze etapy biogenezy;
- porządkuje chronologicznie wydarzenia z historii życia na Ziemi; wykazuje, że zmiany warunków środowiskowych miały wpływ na przebieg ewolucji;
- porządkuje chronologicznie formy kopalne człowiekowatych wskazując na ich cechy charakterystyczne;
- określa pokrewieństwo człowieka z innymi zwierzętami, na podstawie analizy drzewa rodowego;
- przedstawia podobieństwa między człowiekiem a innymi naczelnymi; przedstawia cechy odróżniające człowieka od małp człekokształtnych;
- analizuje różnorodne źródła informacji dotyczące ewolucji człowieka i przedstawia tendencje zmian ewolucyjnych.
- Ekologia. Uczeń:
- rozróżnia czynniki biotyczne i abiotyczne oddziałujące na organizmy;
- przedstawia elementy niszy ekologicznej organizmu; rozróżnia niszę ekologiczną od siedliska;
- wyjaśnia, czym jest tolerancja ekologiczna;
- wykazuje znaczenie organizmów o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej w bioindykacji; planuje i przeprowadza doświadczenie mające na celu zbadanie zakresu tolerancji ekologicznej w odniesieniu do wybranego czynnika środowiska;
- charakteryzuje populację, określając jej cechy (liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa); dokonuje obserwacji cech populacji wybranego gatunku;
- przewiduje zmiany liczebności populacji, dysponując danymi o jej liczebności, rozrodczości, śmiertelności i migracjach osobników;
- przedstawia modele wzrostu liczebności populacji;
- wyjaśnia znaczenie zależności nieantagonistycznych (mutualizm obligatoryjny i fakultatywny, komensalizm) w ekosystemie i podaje ich przykłady;
- przedstawia skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej;
- planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące oddziaływania antagonistyczne między osobnikami wybranych gatunków;
- wyjaśnia zmiany liczebności populacji w układzie zjadający i zjadany;
- przedstawia adaptacje drapieżników, pasożytów i roślinożerców do zdobywania pokarmu;
- przedstawia obronne adaptacje ofiar drapieżników, żywicieli pasożytów oraz zjadanych roślin;
- określa zależności pokarmowe w ekosystemie na podstawie analizy fragmentów sieci pokarmowych; przedstawia zależności pokarmowe w biocenozie w postaci łańcuchów pokarmowych;
- wyjaśnia przepływ energii i obieg materii w ekosystemie;
- opisuje obieg węgla i azotu w przyrodzie, wykazując rolę różnych grup organizmów w tych obiegach;
- przedstawia sukcesję jako proces przemiany ekosystemu w czasie, skutkujący zmianą składu gatunkowego.
- Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
- przedstawia typy różnorodności biologicznej: genetyczną, gatunkową i ekosystemową;
- wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej;
- wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną;
- wykazuje wpływ działalności człowieka na różnorodność biologiczną;
- wyjaśnia znaczenie restytucji i reintrodukcji gatunków dla zachowania różnorodności biologicznej; podaje przykłady restytuowanych gatunków;
- uzasadnia konieczność zachowania tradycyjnych odmian roślin i tradycyjnych ras zwierząt dla zachowania różnorodności genetycznej;
- uzasadnia konieczność stosowania różnych form ochrony przyrody, w tym Natura 2000;
- uzasadnia konieczność współpracy międzynarodowej (CITES, Konwencja
o Różnorodności Biologicznej, Agenda 21) dla ochrony różnorodności biologicznej; - przedstawia istotę zrównoważonego rozwoju.
Cele kształcenia – wymagania ogólne
- Pogłębianie wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka. Uczeń:
- wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka;
- wykazuje związki pomiędzy strukturą i funkcją na różnych poziomach złożoności organizmu;
- objaśnia funkcjonowanie organizmu człowieka na poszczególnych etapach ontogenezy.
- Pogłębianie znajomości uwarunkowań zdrowia człowieka. Uczeń:
- planuje działania prozdrowotne;
- rozumie znaczenie badań profilaktycznych i rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej;
- rozumie znaczenie poradnictwa genetycznego i ransplantologii;
- dostrzega znaczenie osiągnięć współczesnej nauki w profilaktyce zdrowia;
- rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania środków dopingujących i psychoaktywnych.
- Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
- określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;
- określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą;
- w oparciu o proste analizy statystyczne opracowuje, analizuje i interpretuje wyniki badań;
- ocenia poprawność zastosowanych procedur badawczych oraz formułuje wnioski;
- przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
- Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:
- wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji;
- odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe;
- odróżnia wiedzę potoczną od uzyskanej metodami naukowymi;
- odróżnia fakty od opinii;
- objaśnia i komentuje informacje, posługując się terminologią biologiczną;
- odnosi się krytycznie do informacji pozyskanych z różnych źródeł, w tym internetowych.
- Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
- interpretuje informacje i wyjaśnia związki przyczynowo-skutkowe między procesami i zjawiskami, formułuje wnioski;
- przedstawia opinie i argumenty związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi;
- wyjaśnia zależności między organizmami oraz między organizmem a środowiskiem;
- wykazuje, że różnorodność organizmów jest wynikiem procesów ewolucyjnych.
- Rozwijanie postawy szacunku wobec przyrody i środowiska. Uczeń:
- rozumie zasadność ochrony przyrody;
- prezentuje postawę szacunku wobec wszystkich istot żywych oraz odpowiedzialnego i świadomego korzystania z dóbr przyrody;
- objaśnia zasady zrównoważonego rozwoju.